LTTRS (4+)

In samenwerking met Kopgroep Bibliotheken Den Helder

LTTRS is het verhaal van de straatmuzikant Loetje, zijn zesjarige dochter Lot en haar knuffel Ouwe Bes, de zeedraak. Ouwe Bes begint elke dag met een woord van de dag dat ze aan Lot vertelt en Lot moet er steeds achter komen waarom dat het woord van de dag is. Veranderlijk, koppig, schaamte, eenzaamheid, doorzetten. Omdat Ouwe Bes het zo langzamerhand tijd vindt terug te gaan naar waar ze vandaan komt, de zee, geeft ze Lot een afscheidscadeau: een boek. Lot wil dat Papa Loetje voorleest, maar hij heeft altijd weer een reden waarom dat nu even niet kan. Omdat hij een nieuw lied heeft bedacht, of omdat hij Lot wil leren gitaarspelen of omdat hij moet optreden als straatmuzikant. Lot vindt dat heel vervelend. Maar omdat ze aardig wil zijn voor die lieve papa Loetje, geeft ze hem alsmaar zijn zin. Totdat Ouwe Bes ingrijpt en papa Loetje moet vertellen wat zijn grote geheim is.

Over het project Taalvaardige Ouders
LTTRS wordt door twee acteurs gespeeld op basisscholen, in de gymzaal, de aula of de klas en is bedoeld voor de kinderen van groep 1, 2 en 3 én hun ouders. De voorstelling LTTRS is een onderdeel van het project rondom de aanpak van laaggeletterdheid van ouders in Noord-Holland, dat door de Stichting KopGroep Bibliotheken in het leven is geroepen. Ouders en kinderen kijken samen naar de humoristische voorstelling, waarin laaggeletterdheid bespreekbaar wordt gemaakt. Een mooi verhaal over een meisje en haar knuffel, en de schaamte van haar vader over zijn onvermogen te kunnen voorlezen. Maar waarin ook zijn creativiteit om dat te verhullen zichtbaar wordt. Bovendien laat de voorstelling zien wat een geweldige stimulans kinderen kunnen zijn om iets aan dat onvermogen te doen. Na de voorstelling biedt de bibliotheek een traject aan van vier weken, waarin ouders en kinderen samen leuke en leerzame activiteiten ondernemen.

In Nederland zijn 2,5 miljoen volwassenen laaggeletterd. De taalvaardigheid van ouders heeft directe invloed op die van hun kinderen. Een kwart tot een derde van de leerlingen in groep 8 heeft problemen met leesvaardigheid. Om laaggeletterdheid te voorkomen bij kinderen, is het belangrijk bij kinderen al op jonge leeftijd taal te stimuleren. – Stichting Lezen & Schrijven

Tekst: Saskia Goldschmidt en Pieter Tiddens
Spel: Sabrina Nabermacnack en Pieter Tiddens
Regie: Carlo Scheldwacht
Decor en kostuums: Jolanda Lanslots
Muziek: Ronald Schmitz
Dramaturgie: Annemarie Wenzel
Techniek: Bert Vermijs
Publiciteit: Elselien Leemhuis